تبلور دانش و هنر در صنعت خودروسازي

پس از گذشت سه دهه از توليد پيكان و عدم تنوع در شكل ظاهري و فني آن نياز مبرم به طراحي و ساخت خودرو جديدي كاملآ متفاوت از نوع فعلي مد نظر قرار گرفت كه مديريت اين شركت را بر آن داشت در جهت پيشبرد اهداف سازندگي كشور و رقابت با شركتهاي خودروساز خارجي در مركز تحقيقات ايران خودرو با همكاري مهندسين و متخصصين ايراني نمونه هائي از خودرو ملي را با نام پيكان جديد طراحي و توليد كند. سمند – خودرو ملي - با بهره مندي از مزايايي همچون مصرف سوخت و آلايندگي پايين، ايمني بالا به دليل برخورداري از بدنه مستحكم، ابعاد مناسب براي استفاده درون و برون شهري، فضاي قابل توجه داخل اتاق، ظرفيت كافي صندوق عقب، فرمان پذيري عالي به ويژه در جاده هاي پر پيچ و خم و سيستم هشدار دهنده هوشمند به يكي از محبوب ترين خودروهاي روز ايران و حتي برخي از كشورهاي هدف صادرات شده است. يكي از بزرگ ترين مزاياي سمند، برخورداري از كارت طلايي خدمات پس از فروش است كه تمامي خدمات را در سراسر كشور به صورت رايگان و سريع در دسترس دارنده خود قرار مي دهد. از ميان تجهيزات مدلهای مختلف سمند كه به طور استاندارد در اين خودرو در اختيار مشتري قرار مي گيرد مي توان به كولر، فرمان هيدروليك، قفل مركزي با كنترل از راه دور، سيستم هشداردهنده هوشمند، شيشه بالابرهاي برقي، آينه هاي جانبي برقي، گرمكن شيشه عقب و چراغ هاي مطالعه اشاره كرد كه به همراه موارد ديگر اين خودرو را به رده مجهزترين و راحت ترين خودروهاي ايران ارتقا مي دهد.

موتورنوع موتور EF7 بنزيني
حجم موتور 1645 Cm3
تعداد سيلندر  4
نسبت تراكم 11±0.2:1
قدرت موتور 113bhp@6000 rpm
حداكثر گشتاور155Nm@4500 rpm
سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي با كنترل الكترونيكي(MPFI)
نوع سوخت بنزين بدون سرب RON 95
تعداد سوپاپ  16
سيستم احتراق سيستم جرقه دوبل
استاندارد حد آلايندگي Euro IV
سيستم سوخت رساني انژكتوريپمپ بنزين داخل باك(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع اتصال سریع
كاتاليست اگزوز دارد
كاراييحداكثر سرعت 189 Km/h
شتاب صفرتا 100كيلومتر11.9 s
مصرف سوخت(در 100 كيلومتر)ميانگين مصرف داخل و خارج شهر بر اساس استاندارد ECER1017.2 Lit/100 Km
ميانگين مصرف با سرعت ثابت 90 كيلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER845.8 Lit/100 Km
ميانگين مصرف با سرعت ثابت 120 كيلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER849.2 Lit/100 Km
حدآلايندگي گاز مونوكسيد كربن(CO) با وجود مبدل كاتاليزوريكمتر از 2.3 گرم در هر كيلومتر - Euro IV
حدآلايندگي هيدروكربنهاي نسوخته(HC) با وجود مبدل كاتاليزوريكمتر از 0.2 گرم در هر كيلومتر - Euro IV
حدآلايندگي اكسيدهاي نيتروژن(NOX) با وجود مبدل كاتاليزوريكمتر از 0.15 گرم در هر كيلومتر - Euro IV
سيستم انتقال قدرتگيربكس (جعبه دنده )BE3/5
كلاچ Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper - مكانيكي ، تك صفحه اي خشك
ديفرانسيل نوع : Pinion Crown wheel موقعيت : جلو
ظرفيت هاباك بنزين 66 Lit
حجم فضاي صندوق عقب 500 Lit
روغن موتور (با فيلتر) 4.5 Lit
روغن گيربكس و ديفرانسيل1.9 ± 0.2 Lit
ظرفيت آب و ضدیخ سيستم خنك كننده خودرو6.6 Lit
روغن هيدروليك فرمان 1.2 ± 0.2 litres
فرماننوع فرمان هيدروليك - Power Assisted Hydraulic Type
جعبه فرمان دنده پينيون Rack & Pinion
نوع دنده نسبت دنده 18.25
تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان  3.1
ترمزهانوع ترمزدو مداره قطري( ضربدري)
سيستم ترمز سيستم ترمز با تقويت خلائي
نوع ترمز جلوديسكي تهويه شونده
نوع ترمز عقب كاسه اي
نوع ترمز ضد قفلچهار كانال + چهار سنسور + EBD
تجهيزات الكترونيكينوع وتوان باتري باتري خشك MF)66Ah)
ولتاژ12 V
سيستم شارژدینام
دينامValeo class 9 - 90 A
استارتValeo Class 3 - 0.9 kw
واحد كنترل الكترونيكي SIEMENS SIM2K-34VR
وزنوزن تقريبي خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر وبدون تجهيزات اضافي1220 Kg
حداكثر وزن قابل حمل توسط خودرو 2600 Kg
حداكثروزن مجاز با سرنشين 1610 Kg
حداكثر بار بر محور عقب 920 Kg
حداكثر بار بر محور جلو900 Kg
+ نوشته شده توسط فرشاد زرافشان در 2010/7/30 و ساعت 9 |