شاید در اخبار شنیده باشید که مثلاً کارخانه تویوتا به علت فلان مشکل در قطعات یا در تجهیزات جانبی تمام خودروهای مربوط رو جمع آوری کرد و خسارت دارندگان رو پرداخت و خودروی جدیدی رو با رفع نقص تحویل داد و از همه مهمتر مدیرعامل کارخانه رسماً از مشتریان عذرخواهی کرد. حالا برای اینکه بتونید یک مقایسه خوب انجام بدید داستان خرید خودروی ملی رو تعریف می کنم. باید اضافه کنم که این ماجرا 100% واقعی است!

قسمت اول: انتخاب

خوشبختانه یا متأسفانه در این مورد مشکل حادی وجود ندارد. در میان خودروهای پیشنهادی اهل فن در قیمت بین 15تا 17 میلیون تومان سه گزینه اصلی به چشم می خورد، پژو206 اس دی (صندوقدار)، تندر 90 و سمند LXبا موتور پایه گازسوز(Ef7). پس از بررسی و نظرات مختلف، Ef7 به علت موتور پایه گازسوز، ترمز ABS، امنیت بالا و تجهیزات جانبی انتخاب می شود و در میان رنگهای آن رنگ آبی کبود به تصویب می رسد.

قسمت دوم: خرید

برای خرید نیاز به مراجعه به نمایندگی های شرکت ایران خودرو می باشد. اما قبل آن شما می توانید خودرو را با شرایطی متنوع تهیه کنید،تحویل فوری یا نقدی و یا با شرایط.

اول اردیبهشت به نمایندگی کد 3068مراجعه تا خودرو با شرایط چکی (سه ودیعه ای) تهیه گردد اما اعلام می شود که تا آخر وقت دیروز شرایط برقرار بوده و از امروز (1/2) به بعد تنها فروش نقدی انجام خواهد شد. با مراجعه به نمایندگی کد 3069 در همان روز بخشنامه ای به شما ارائه می شود که در آن شرایط فروش چکی تا 15/2 ادامه دارد، پس به شرایط ایده آل خود نزدیک شده اید. مقدمات کار را انجام می دهید، کپی شناسنامه و گواهی امضا و سپس به نمایندگی باز می گردید. اپراتور می گوید که سایت بسته است! حاج آقا (که لقب رئیس مجموعه است) عنوان می کند که بعدازظهر یا فردا سایت باز خواهد شد و مشکلی نیست. بعدازظهر و فردا که اتفاقا 5شنبه است می آید و می رود و خبری نیست. شنبه به 3069 مراجعه می کنید و جمله ی جالبی در پاسخ به سؤال شما و در غیاب حاج آقا بیان می شود، یا امروز یا فردا یا یک ماه دیگه یا هیچ وقت شرایط باز می شود پس بهتر است به صورت نقدی خرید کنید. این یعنی قرار گرفتن در عمل انجام شده، پس انجامش می دهید. البته امیدواری به شما می دهند: خودرو اسماً تحویل بیست روزه است، اکثر خودرو ها حتی 10 روزه میاد.

5/2/89 قرارداد امضا می شود و تا مدتی (فکرکنم10روز) شما فرصت دارید پول واریز کنید. تمام مبلغ 16575000 تومان در قالب چک برای 6/2 پرداخت می شود. پس باید از این پس منتظر خبر ارسال خودرو توسط 3069 باشید. روزها از پس هم میگذرند و خبری نیست. به سایت کارخانه ایران خودرو رجوع می کنید تا از وضعیت خوردو مطلع شوید.  برای آگاهی از وضعیت خوردو در قسمت استعلام وضعیت قراردارد با جمله جالبی مواجه می شوید: وضعیت قرارداد = آماده تخصیص!!! پس از 20 روز که طبق قرارداد می بایست خودرو تحویل شما می شد هنوز فاکتور نشده است یعنی هنوز ساخته نشده است. از اینجا به بعد پیگیری ها آغاز می شود...!

قسمت سوم: پیگیری

تماس با نمایندگی هیچ سودی ندارد. توپ به میدان کارخانه می افتد. پس به ناچار باید با تهران تماس حاصل نمود. اولین شماره ای که در سایت به چشم می خورد، 48901-021 است. با تماس با آن و بیان مشکل که همان عدم تعهد به قرارداد است شماره دیگری ارائه می شود.82277-021 ساعت 8 تا 15. جواب قانع کننده ای نخواهید گرفت. روزها می گذرند و شما در انتظار. تماسها ادامه می یابد تا اینکه در 4/3 چاره ای پیش پایتان نمی گذارند جز اینکه نامه ای بنویسید و به شماره 88068233-021 فکس کنید. اما نکات جالبی دستگیرتان می شود. اول آنکه وجه توسط 3069 در 8/2 به حساب شرکت واریز شده و قرارداد ثبت گردیده و در 12/2 تخصیص یافته است. کماکان خبری نیست. در جواب فکس می بایست با شما تماس گرفته میشد اما...! از طریق ارسال نامه ی الکترونیکی به پیگیری ها ادامه می یابد. در تماس با 82277 به شما می گویند به 7-88608236-021 تماس گرفته و نامه را پیگیری کنید. از شما شماره نامه میخواهند، ندارید! با استفاده از نام خانوادگی نامه پیدا می شود. انتظار برای پاسخی منطقی، خیالی باطل است. آقا خودروی شما جامانده از فاکتور است این دیگر چه حالتی است؟   ظاهراً طبیعی است. با 3069 تماس می گیرید و شماره نامه را می دهید تا آنها هم پیگیر امور باشند. پاسخ ها یکی از یکی جالب تر : رنگ خودرو خاص است و هر دو هفته یکبار تولید می شود!

هشتمین روز خردادماه در گذر است و خوردویی که قرار بود حداکثر 25/2 در اختیار شما باشد، هنوز تولید نشده است.

در روز بعد با تماس به 88608236-021 کمی شدیدتر اعتراض می کنید. شماره 3-44180590-021 و آقایی به نام شفاهی یا شفاعی معرفی می شود. ایشان هم از سری پاسخهای جالب در آستین دارد. این مسئله به ما ارتباط ندارد شما باید با مشهد صحبت کنید! 1-7638002-021 .

قسمت چهارم: تحویل خودرو

در قسمت قبلی پاسکاری زیبایی توسط فروشنده صورت گرفت و خریدار در باران تماسها و پاسخهای جالب اسیر شد. بالاخره 16/3 انتظارها به سر آمد و طی تماسی از سوی 3069 اعلام شد که خودرو آماده ی تحویل است. شما خودرو را تحویل می گیرید و نامه ی جالبی را باید امضا کنید. خودرو توسط 3069 تحویل خریدار شد و 3069 هیچ مسئولیتی در قبال تحویل سند، بیمه نامه، گارانتی، پلاک و شناسنامه ندارد و بعداً تحویل نامبرده خواهد شد. اما 3069 اعلام می کند که تا پایان هفته شناسنامه خودرو صادر خواهد شد. خودرویی که از پارکینگ ایران خودرو به پارکینگ 3069 آمده بود به پارکینگ خریدار منتقل می شود.

قسمت پنجم: در انتظار پلاک

طبق معمول این هفته هم به آخر می رسد و هفته نو آغاز می شود. از طریق سایت شرکت متوجه شده اید که در 11/3 سند خودرو صادر شده است. با 3069 تماس میگیرید:سند و کارت طلایی و بیمه نامه آمده، میتونید بیایید بگیرید- میتونم کارهای دریافت پلاک رو انجام بدم، پلاک من در پلیس+10 موجوده- بله مرخصی میگیرید و به 3069 مراجعه می کنید. تحویل سند انجام می شود و باز سخنی جالب: فکر کنم نیاز به شناسنامه خودرو باشه تا پلاک رو تحویل بدن_کی شناسنامه صادر خواهد شد؟ یک ماه پس از صدور سند، یعنی 11/4 ؟؟  بله، این مشکل شرکت نیست تقصیر ناجاست.

یعنی اگر شما در همان 5/2 به صورت پیش فروش نامنویسی می کردید و بخشی از مبلغ را پرداخته و مابقی را طی چند مرحله پس از تحویل خوردو می دادید، زودتر سوار خودروی ملی می شدید!!! جالب اینکه تا زمانی که سوار خودروی ملی بشید یک ماه از بیمه نامه خودرو هم خواهد گذشت.

لازم است این نکته را هم بدانید که برای مدت تأخیر ماهانه 5/1درصد به نسبت مدت تأخیر و به صورت روز شمار به مبلغ پرداختی تعلق می گیرد که البته کی داده، کی گرفته! و اگه بعد از این همه مصیبت بخواهید انصراف بدید باید معادل یک درصد بهای فروش فوری رو بپردازید که این یک قلم رو حتماً میگیرن.

تازه تمام اینها منهای بدوبیراه ها و خنده های تمسخر آمیز کارکنان محترم 3069 است، لذتی که از حماقت شما می برند و به ریشتان می خندند.

 

این است مشتری مداری، این است رعایت حقوق مصرف کنندگان و این است خودروی ملی!

راه تو را می خواند...

این داستان سر دراز داشته و ادامه دارد...

برگرفته از : سجاد صفرزاده

+ نوشته شده توسط فرشاد زرافشان در 2010/8/9 و ساعت 20 |